torstai 19. toukokuuta 2022

Ruokaostoksilla mobiilisti

Vertailin hiljattain Keskon SOK:n ja Odan ruokakauppojen iOS-sovellusten saamia arvosteluja ja toimivuutta VoiceOver-ruudunlukuohjelmalla.

 

Kesko ja SOK ilmoittavat molemmat auliisti mobiilisovelluksen versiohistoriassa, että asiakkaiden lähettämiä toiveita on kuunneltu uusimmissa versioissa. Kuitenkin molemmat sovellukset saavat tällä hetkellä App Storessa tyrmäävät arvostelut. Lähes 70 % käyttäjistä antaa sovelluksille yhden tähden. 77 % Odan käyttäjistä puolestaan antaa sovellukselle viisi tähteä.

 

Jokaisen iOS-laitteen käyttöapuvalikossa on saatavana VoiceOver-niminen ruudunlukuohjelma. Se on tarkoitettu näkövammaisille käyttäjille, joiden on mahdotonta lukea tai hallita kosketusnäytön sisältöä. Kun VoiceOver on käytössä, ohjelma puhuu näytöllä olevan tekstin, minkä lisäksi ohjelman avulla on mahdollista tehdä tarvittavia toimintoja kuten napauttaa painikkeita ja kirjoittaa tekstiä. Jotta ruokakaupan mobiilisovellusta voisi käyttää VoiceOverilla, on sovelluskehittäjän tehtävä sovelluksestaan VoiceOver-yhteensopiva. Siihen vaadittava työ on sitä pienempi, mitä varhaisemmassa vaiheessa se aloitetaan. Sovelluksen tekeminen VoiceOver-yhteensopivaksi ei vaikuta sovelluksen tavanomaiseen käyttökokemukseen eli VoiceOver-yhteensopivuus ei haittaa muita käyttäjiä.


Heikoimman VoiceOver-tuen edellä luetelluista ruokakaupoista tarjoaa tällä hetkellä K-ruoka, josta ostaminen VoiceOverin avulla on lähes mahdotonta. Erityisen turhauttavaa on, että yhteensopivuus VoiceOverin kanssa huononi entisestään viimeisimmässä päivityksessä.

S-kaupat ja Oda tarjoavat huomattavasti vaivattomamman käyttökokemuksen, sillä VoiceOver-tuki on parantunut uusimpien päivitysten myötä, minkä ansiosta asiointi onnistuu jo ilman kohtuutonta räpläämistä. Toki parannettavaa on vielä myös näissä kahdessa sovelluksessa. 


Tietoa siitä, miten sovellus tehdään VoiceOver-yhteensopivaksi, on runsaasti ja helposti sovelluskehittäjien saatavilla. Yhteensopivuuden aiheuttama työmäärä ja sen edellyttämä rahallinen panostus ovat varmasti näin isoille toimijoille merkityksettömiä, joten sovellusten puutteet eivät juuri kerää ymmärrystä. Helpompaa on sen sijaan iloita VoiceOver-tuen kaltaisista toimivista ratkaisuista, jotka viestivät kiinnostuksesta myös pieniä asiakasryhmiä kohtaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti