tiistai 18. helmikuuta 2020

Tehtävät saavutettavasti järjestykseen

Tehtävälistojen hallintatyökaluja on tarjolla riittävästi ja jopa ilmaiseksi. Sopivaa työkalua valittaessa näkövammaisenkin kannalta olennaista on saavutettavuuden lisäksi yksinkertaisuus ja se, että hallintatyökalu toimii sujuvasti mahdollisimman monessa käyttöjärjestelmässä. Ei ole mielekästä, jos hallintatyökalun opettelu vie liikaa aikaa, mutta toisaalta liian pelkistetty ratkaisu ei nopeuta tehtävien järjestelyä riittävästi. Näppärällä sovelluksella pitää samanaikaisesti järjestyksessä yhtä hyvin monen osallistujan projektin kuin oman päivän kauppalistan. Seuraavassa pari esimerkkiä toimivista ratkaisuista.

Tämänhetkinen suosikkini tehtävälistojen ylläpitoon on Microsoft To Do , jossa yhdistyvät yksinkertaisuus ja saavutettavuus. To Do:ssa tehtävät jäsennellään luetteloihin esimerkiksi Koti ja Työ. Luetteloita voi jakaa muille käyttäjille, jotka näkevät jaettuihin luetteloihin tehdyt muutokset reaaliaikaisesti. Tehtäviä voi ajastaa, niihin voi kirjoittaa muistiinpanoja tai liittää tiedostoja. To Do:n käyttö edellyttää Microsoft-tiliä. Googlen vastaava ratkaisu eli Google Keep ei pärjää saavutettavuudessa To Do:lle.

Monipuolisempia ominaisuuksia kuten käyttäjäkohtaista tehtäväseurantaa kaipaavan ratkaisuksi voisi sopia Trello. Trellossa tehtävät jaetaan tauluihin, luetteloihin ja kortteihin. Sen käyttöympäristön hahmottaminen voi viedä hieman aikaa, mutta monipuolisemmat ominaisuudet saattavat maksaa hyvinkin opettelun vaivan. Trellon selainversiossa on saavuttamattomia osia, mutta ainakin iOS-versio toimii apuvälineohjelmien kanssa lähes mallikkaasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti