torstai 27. huhtikuuta 2023

LinkedIn, saavutettava, muttei käytettävä

Minua pyydettiin hiljattain mukaan Näkövammaisten liiton LinkedIn-kampanjaan ja suostuinhan toki. Tämän kampanjan seurauksena tai ansiosta herättelin henkiin muutaman vuoden käyttämättömänä olleen LinkedIn-tilini. Olen yrittänyt kuukauden ajan vähitellen totutella palvelun käyttöön ruudunlukuohjelmalla, mutta yllätyn kerta kerralta alustan heikosta käytettävyydestä. LinkedIn on mielestäni hyvä esimerkki palvelusta, joka on teknisesti saavutettava, mutta jonka käytettävyydessä olisi rutkasti toivomisen varaa.

Mitä sitten kaipaisin? Esimerkiksi pikanäppäimiä sujuvaan liikkumiseen ja julkaisuihin reagoimiseen. Facebookissa ja Twitterissä voin siirtyä julkaisusta toiseen yhden näppäimen painalluksella. Yhtä helppoa on myös julkaisuun reagointi. LinkedInissä ei ole lainkaan näppäinkomentoja, eli julkaisusta toiseen siirrytään ruudunlukuohjelmalla esimerkiksi otsikkotasoja käyttäen. Valitettavasti palvelun otsikoinnissa ei ole käytetty järkeä, eli otsikoita selattaessa ruudunlukuohjelma kertoo ainakin itselleni täysin yhdentekevän julkaisun järjestysnumeron ”Feed Post Number”, muttei mitään tietoa julkaisijasta tai julkaisun aiheesta. Julkaisun sisällön saa selville nuolinäppäimillä selaamalla. Tällainen tapa on auttamattoman hidas ja vanhanaikainen.

Sama heikko käytettävyys on taakkana myös iOS-sovelluksessa. Julkaisusta toiseen siirtyminen saattaa tarvita VoiceOveria käytettäessä seitsemän pyyhkäisyä, kun saman asian voi Facebookin ja Twitterin sovelluksissa hoitaa yhdellä pyyhkäisyllä. Myös reagointi on LinkedInissä kömpelöä, eli VoiceOver-eleiden käytettävyyttä lisääviä mahdollisuuksia on otettu luokattoman huonosti käyttöön.

Kävin kurkistamassa LinkedInin saavutettavuussivua, jossa puhutaan kauniita sanoja yhteisestä saavutettavuusmatkasta ja siitä, että saavutettavuutta jatkuvasti palvelussa kehitetään. Jos ei tähän mennessä olla tämän pidemmällä, en ole toiveikas siitä, että asia oikeasti kiinnostaisi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti